Varumärket Ljungskile – underlag och summeringar

Här presenteras ett stor del av de underlag och summeringar från arbetet i projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål. Projektet syftar till att samlas kring orten och definiera vad vi sätter värde på – och hur vi vill utveckla orten framåt. Genom att definiera varumärket har vi en gemensam plattform att arbeta och utveckla orten utifrån. Ju fler vi är som krokar arm kring ett gemensamt mål, desto starkare och tydligare blir orten som platsvarumärke – för både invånare, potentiella invånare och besökare.

Ta gärna del av underlaget och plattformen och fundera på vad det betyder för dig och din verksamhet på orten (om du har en).
Vilka val, erbjudanden och aktiviteter stöttar upplevelsen av orten enligt plattformen. Och finns det val eller företeelser som kan förstöra det? En varumärkesplattform ska underlätta val och beslut till rätt riktning. Det gäller oavsett om det är en plattform för ett företag – eller en ort som här.

Notera att du oftast laddar ner en PDF-fil när du klickar på ”Ladda ner” under respektive informationsdel – alternativt på filens namn i svart. Denna fil får du sedan öppna från nedladdningen. Har du problem med tekniken hör av dig till info@ljungskile.se

Projekt Presentation

I detta underlag har vi samlat det vi över tid i projektet har utgått ifrån och arbetat med samt presenterat vid flera tillfällen.
Har ni frågor på innehållet eller vill veta mer om något, kontakta gärna erika.westdahl@icloud.com

Platsvarumärket Ljungskile - plattformen version 1.0

Varumärkesplattformen är ett internt dokument, för alla oss som bor här, verksamheter som bedrivs här och organisationer som finns på platsen. Ett internt styrdokument. Det innehåller inga färdiga pay-off:er eller slogans.

Varumärkesplattformen utgör grunden för det som Ljungskile ytterst står för och vill bli förknippat med. Den ska också peka på vad Ljungskile vill stå för i framtiden. Man kan tänka på den som en karta för att ta ut riktningen, en levande karta, som ses över och uppdateras med jämna mellanrum. Klicka på filnamnet för att ladda ner plattformen: 180109 Ljungskile Varumärke ver1-FINAL

Culture Planning workshop

Den 5 september 2017 hade vi en föreläsning med Tinna Harling från Tjörn och som planarkitekt arbetar enligt Culture Planning metoden för platsutveckling. Vi var ca 35 personer från olika organisationer och verksamheter på orten som deltog i workshopen. Metoden går ut på att definiera kulturella resurser på en plats och sedan utgå från dessa för vidare utveckling.
I summeringen får ni ta del av alla platser som både definierades som goda (gröna)  och röda (negativa). Skälen kan vara olika till val av färg. Summeringen är ett av många underlag som använts som faktaunderlag i arbetet kring Ljungskiles varumärkesplattform.

Culture Planning Workshop 6:e klass

Den 10 oktober 2017 hade vi en workshop med Tinna Harling i en klass 6 på Ljungskileskolan. Klassen hade under ett par tillfällen redan tidigare börjat att titta på orten utifrån platser och möjligheter. De unga är de kommande invånarna, entreprenörerna och kunderna i samhället. Vad de tänker och tycker har stor betydelse och måste beaktas i projektet och för resultatet.
I summeringen får ni ta del av alla platser som både definierades som goda (gröna)  och röda (negativa). Summeringen av denna workshop är ett av flera underlag som använts i arbetet kring Ljungskiles varumärkesplattform.
Se också klassens Platsverk som var en kreativ utveckling av Culture Planning workshopen.

Invånarundersökning!

Mellan 22 maj och 15 september 2017 tog en invånarundersökning plats i Ljungskile. Dels via ett webb formulär, dels via pappersformulär på flera platser i Ljungskile. Syftet var att få en bred bas i vad invånaren tycker om Ljungskile och vad man vill förändra. Summeringen och resultatet av undersökningen har stor vikt för slutsatserna i projektet och i arbetet med att ta fram en varumärkesplattform för orten.

Handlingsplaner - nästan 70 ideér!

Under projektets gång har också många idéer kommit fram för att stärka orten utifrån varumärkesplattformen.
Idéerna har ibland namn på vem som man anser kan genomföra det – men ofta är det tomt på Vem raden…
Kanske är det du?
Det finns dessutom fler idéer från träffen 171121 som du kan hitta under Nyheter daterat 171211.

Ljungskile ortens grafiska manér - typografi mm

För att få en tydlighet och igenkänning väljer man ett gemensamt typsnitt för gemensam kommunikation eller kommunikation specifikt för orten. Typsnitten i både Ljungskile och i löptext som vi valt att använda, finns också i andra sammanhang för turist verksamheten inom och utanför kommunen. Så kopplar vi samman all kommunikation och blir ännu starkare.

Exempel samverkans projekt och kommunikation

Vi gör saker tillsammans och når ut starkare och tydligare.
Vi är personliga och vill vara varma och välkomnande för både oss invånare som besökare.
Vi – är föreningar, företag, butiker och invånare – i olika konstellationer och sammanhang.
Vi är också oss själva och vår verksamhet och kan koppla an den gemensamma visuella bilden när vi vill och kan.
Allt för att stärka och nå den vision vi satt upp för oss och vår ort!
— Exemplen på bilden är tex att samordna kvällar eller arrangemang tillsammans för att nå ut starkare – och med namnet Ljungskile som tydlig koppling.

Culture Planning klass 6 - med platsverk

Gränsöverskridande verk baserat på uppskattade platser och saknade resurser. 6e klassen skapade platsverk av sina idéer och i olika verktyg och format.

Projektets Sponsorer!

Projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål finansieras till 70% av LEADER, landsbygdsutvecklings stöd via EU fonder.
För full finansiering i projektet som tagit många många timmar i anspråk söker vi fortsatt sponsorer.
Sponsorer får ta del av det underlag som projektet förfogar över med extra information och data för respektive sponsors bransch.
–> Ny sponsor i projektet är LO Multisport! Vi tackar för visat intresse och uppskattar bidraget!
—> I projektet har också Kalas Reklambyrå samt projektledare och adminstratör sponsrat med en stor andel ideell tid för att kunna genomföra projektet på bästa sätt!

Vill du bli sponsor?

Projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål finansieras till 70% av LEADER, landsbygdsutvecklings stöd via EU fonder. Vi söker fortsatt sponsorer. Sponsorer får ta del av det underlag som projektet förfogar över såsom; Genomgång av projektledare av invånarundersökningen med extra djupdykning utifrån sponsor perspektiv, Culture Planning workshop vuxna och klass 5/6 samt Exponering i olika sammanhang där vi arbetar utifrån varumärkesplattformen.

Ljungskile Logotypen

Vi har skrivit Ljungskile med typsnittet Wendy – ett lite varmt och välkomnande typsnitt som också används i andra sammanhang inom besöksnäringen i Bohuslän. Detta blir en logotype att använda när man tydligt vill, och kan, knyta an till orten.

Var noga med att ge den luft och koppla inte ihop den direkt med andra logotyper – låt den hellre vara en egen avsändare (med din egen som huvudavsändare) och därmed ge bäst igenkänning. Du kan använda den i den blågröna färgen (ett naturligt val 🙂 eller i vitt. Du laddar ner samtliga versioner i en komprimerad mapp när du klickar på Ladda ner knappen nedan.

Film - Ljungskile - där havet möter fjället

EN FILM som visar på många av platsen Ljungskiles värden – och det vi har att vårda och utveckla på bästa sätt! Vår blå & gröna sköna by där det är lätt att leva och lätt att uppleva!

Kommunikationstrategi - hur sätter vi Ljungskile på kartan...?

Hur blir vi då tydligare, starkare och enhetligare som platsvarumärke? Hur kan man använda detta i sin egen verksamhet och för att skapa intresse för platsen man verkar på? Förutom varumärkesplattformen finns enkel grafik och en logotype men också en Kommunikationsstrategi att ladda ner. Denna innehåller tips kring IMPLEMENTERING, INNEHÅLL & KANALER.
Så sätter vi tillsammans Ljungskile ”på kartan” som bostadsort och besöksmål! Lada ner strategin här:
Kommunikationsstrategin för Varumärket Ljungskile 1.0

Kontaktuppgifter

Torun Elgebäck

torun@ljungskile.se

Anita Olsson

anita@ljungskile.se

Följ oss även på:

Ljungskilekalendern

maj
1
ons
Hittaut 2019
maj 1 – okt 31 heldag
Hittaut 2019

Orienteringsklubbarna Uddevalla OK, Uddevalla IS, Herrestad AIF och Ljungskile FK arrangerar tillsammans Hittaut 2019. Hittaut startar 1 maj och pågår till 31 oktober.

Hittaut – ett friskvårdsprojekt i Uddevalla och Ljungskile

jun
24
mån
Cirkusläger med Marta Chaves @ Anfasteröd Gårdsvik
jun 24 kl. 10:00 – jun 28 kl. 15:00
Cirkusläger med Marta Chaves @ Anfasteröd Gårdsvik

Cirkusläger med Marta Chaves sommaren 2019

Börja sommarlovet men en rolig och spännande cirkusskola. Under våra 5 dagars lovcirkus kommer eleverna under lekfulla former få prova på luftakrobatik, jonglering, och styltor. Utöver det hittar ”cirkusklubben” på olika spännande aktiviteter som till exempel musik och filmer.

Vi avslutar veckan med en föreställning för familj och vänner.

Cirkuslägret leds av Marta Chaves som har en gedigen erfarenhet som cirkuslärare på Kulturskolan i Göteborg, kulturskolan i Borås och Cirkus Unik. Hon är utbildad till cirkusartist vid Escola Nacional de Circo i Rio de Janeiro, Brasilien och har turnerat över hela världen med internationellt kända cirkuskompanier bl.a. Cirque du Soleil. Marta är idag även konstnärlig ledare och producent för den svenska cirkusteater gruppen Teatro Baó.

Vecka 25
17/6 till 20/6 (måndag till torsdag)
Föreställningen den 20/6 kl. 16.00

Vecka 26
24/6 till 28/6 (måndag till fredag)
Föreställningen den 28/6 kl.16.00

Vecka 27
01/7 till 5/7 (måndag till fredag)
Föreställningen den 5/7 kl.16.00

Minst 5 Barn Max 10 barn per grupp.
Barn mellan sju och tolv år är varmt välkomna.

Grupp 1
Cirkus skolan: Kl. 10:00 – 12:30
Lunch: Kl. 13:00 – 13:30
Cirkus Klubben: Kl. 13:30 – 15:00

Grupp 2
Cirkus Klubben: Kl. 10:00 – 12:30
Lunch: Kl. 13:00 – 13:30
Cirkus kurs: Kl. 13:30 – 15:00

Personal finns på plats för att ta emot deltagarna från Kl. 9:30

Pris:
V. 25: 920:- (4 dagar)
V. 26: 1150:- (5 dagar)
V. 27: 1150:- (5 dagar)

Vi står för lunch men eleverna ska ha med sig mellanmål tex macka och frukt.

Maila barnets namn, ålder och ert telefonnummer till:
info@teatrobao.com

Sista anmälning och betalning dag:
Vecka 25: 15/6
Vecka 26: 20/6
Vecka 27: 26/6

Betalning via:
Swish: 0700-610 254 (Marta Chaves)

eller
föra över till:
Marta Chaves de Melo
Swedbank
Clearing nr. 8304-8
Konto nr: 123004330-7

https://www.youtube.com/watch?v=FO3g9D6jpAY

jun
27
tor
Smed i arbete @ Restenäs smedja
jun 27 kl. 17:00 – 19:00
Smed i arbete @ Restenäs smedja

I Restenäs Smedjan, är någon av våra smeder med medhjälpare som visar smed i arbete. Kaffeservering från 17.00

Evenemanget genomförs i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan

jun
28
fre
Seglarfest i byn! @ Lyckorna Ljungskile
jun 28 heldag
Seglarfest i byn! @ Lyckorna Ljungskile

Seglarfest med Marin Hållbarhet!

 

Seglarfrukost Fredag 28 juni kl 8.00-9.30 Badhusparken, Södra Hamnen

08.00

Vi startar med en god frukost och mingel för att sedan fortsätta morgonen med intressanta föredrag om hur vi kan nyttja vårt hav hållbart och ekonomiskt under temat “Havet i fokus”. Vi kommer bland annat att få lyssna till kommundirektör Peter Larsson och Lars-Olof Axelsson som berättar om olika spännande projekt.
Båtresa,  Pantaenius Bohusracet & lunch  Fredag 28 juni kl 10.00-15.00 Lyckorna, Ljungskile
Missa inte att ta med kollegorna på en intressant och trevlig tur med M/S Byfjorden till Lyckorna för lunch. På vägen ner minglar vi, följer Bohusracet och får se en liveskörd av musslor!
10.00

M/S Byfjorden lämnar kajen i Södra Hamnen efter Seglarfrukosten. Vi följer Bohusracet från vattnet och stannar också till för att se hur man skördar musslor. Mycket intressant!
12.00

Lunch på Musselbaren/Lyckorna Brygga. Sitt  på första parkett med gott sällskap, mat och dryck för att se rundningen i viken och spurtprisvinnarna 2019.
14.00

M/S Byfjorden går tillbaka till Uddevalla. Åter Uddevalla ca kl 15.00.

ANMÄLAN Seglarfrukosten är en medlemsaktivitet och helt kostnadsfri. Båtresan t/r Uddevalla-Ljungskile är också kostnadsfri, men glöm inte att anmäla er! Lunchen är till självkostnadspris.

Anmälan sker här. –>

OBS! Medlemsaktivitet med begränsat antal båtplatser!
För mer information kontakta: • alexander.rahm@uddevallanaringsliv.se • kent@destinationuddevalla.com • info@uddevallacentrum.se

.

Ljap’s dansband på Bergs festplats @ Bergs festplats
jun 28 kl. 20:00 – 23:59
Ljap's dansband på Bergs festplats @ Bergs festplats

En härlig danskväll med L’japz på Bergs festplats. Kl 20-24.
Entré 150 kr. 🎶 (vid Råssbyn, ca 1 mil söder om Uddevalla)

Välkomna!

Pin It on Pinterest