Varumärket Ljungskile – underlag och summeringar

Här presenteras ett stor del av de underlag och summeringar från arbetet i projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål. Projektet syftar till att samlas kring orten och definiera vad vi sätter värde på – och hur vi vill utveckla orten framåt. Genom att definiera varumärket har vi en gemensam plattform att arbeta och utveckla orten utifrån. Ju fler vi är som krokar arm kring ett gemensamt mål, desto starkare och tydligare blir orten som platsvarumärke – för både invånare, potentiella invånare och besökare.

Ta gärna del av underlaget och plattformen och fundera på vad det betyder för dig och din verksamhet på orten (om du har en).
Vilka val, erbjudanden och aktiviteter stöttar upplevelsen av orten enligt plattformen. Och finns det val eller företeelser som kan förstöra det? En varumärkesplattform ska underlätta val och beslut till rätt riktning. Det gäller oavsett om det är en plattform för ett företag – eller en ort som här.

Notera att du oftast laddar ner en PDF-fil när du klickar på ”Ladda ner” under respektive informationsdel. Denna fil får du sedan öppna från nedladdningen. Har du problem med tekniken hör av dig till info@ljungskile.se

Projekt Presentation

I detta underlag har vi samlat det vi över tid i projektet har utgått ifrån och arbetat med samt presenterat vid flera tillfällen.
Har ni frågor på innehållet eller vill veta mer om något, kontakta gärna erika.westdahl@icloud.com

Platsvarumärket Ljungskile - plattformen version 1.0

Varumärkesplattformen är ett internt dokument, för alla oss som bor här, verksamheter som bedrivs här och organisationer som finns på platsen. Ett internt styrdokument. Det innehåller inga färdiga pay-off:er eller slogans.

Varumärkesplattformen utgör grunden för det som Ljungskile ytterst står för och vill bli förknippat med. Den ska också peka på vad Ljungskile vill stå för i framtiden. Man kan tänka på den som en karta för att ta ut riktningen, en levande karta, som ses över och uppdateras med jämna mellanrum.

Culture Planning workshop

Den 5 september 2017 hade vi en föreläsning med Tinna Harling från Tjörn och som planarkitekt arbetar enligt Culture Planning metoden för platsutveckling. Vi var ca 35 personer från olika organisationer och verksamheter på orten som deltog i workshopen. Metoden går ut på att definiera kulturella resurser på en plats och sedan utgå från dessa för vidare utveckling.
I summeringen får ni ta del av alla platser som både definierades som goda (gröna)  och röda (negativa). Skälen kan vara olika till val av färg. Summeringen är ett av många underlag som använts som faktaunderlag i arbetet kring Ljungskiles varumärkesplattform.

Culture Planning Workshop 6:e klass

Den 10 oktober 2017 hade vi en workshop med Tinna Harling i en klass 6 på Ljungskileskolan. Klassen hade under ett par tillfällen redan tidigare börjat att titta på orten utifrån platser och möjligheter. De unga är de kommande invånarna, entreprenörerna och kunderna i samhället. Vad de tänker och tycker har stor betydelse och måste beaktas i projektet och för resultatet.
I summeringen får ni ta del av alla platser som både definierades som goda (gröna)  och röda (negativa). Summeringen av denna workshop är ett av flera underlag som använts i arbetet kring Ljungskiles varumärkesplattform.
Se också klassens Platsverk som var en kreativ utveckling av Culture Planning workshopen.

Invånarundersökning!

Mellan 22 maj och 15 september 2017 tog en invånarundersökning plats i Ljungskile. Dels via ett webb formulär, dels via pappersformulär på flera platser i Ljungskile. Syftet var att få en bred bas i vad invånaren tycker om Ljungskile och vad man vill förändra. Summeringen och resultatet av undersökningen har stor vikt för slutsatserna i projektet och i arbetet med att ta fram en varumärkesplattform för orten.

Handlingsplaner - nästan 70 ideér!

Under projektets gång har också många idéer kommit fram för att stärka orten utifrån varumärkesplattformen.
Idéerna har ibland namn på vem som man anser kan genomföra det – men ofta är det tomt på Vem raden…
Kanske är det du?
Det finns dessutom fler idéer från träffen 171121 som du kan hitta under Nyheter daterat 171211.

Ljungskile ortens grafiska manér - typografi mm

För att få en tydlighet och igenkänning väljer man ett gemensamt typsnitt för gemensam kommunikation eller kommunikation specifikt för orten. Typsnitten i både Ljungskile och i löptext som vi valt att använda, finns också i andra sammanhang för turist verksamheten inom och utanför kommunen. Så kopplar vi samman all kommunikation och blir ännu starkare.

Exempel samverkans projekt och kommunikation

Vi gör saker tillsammans och når ut starkare och tydligare.
Vi är personliga och vill vara varma och välkomnande för både oss invånare som besökare.
Vi – är föreningar, företag, butiker och invånare – i olika konstellationer och sammanhang.
Vi är också oss själva och vår verksamhet och kan koppla an den gemensamma visuella bilden när vi vill och kan.
Allt för att stärka och nå den vision vi satt upp för oss och vår ort!
— Exemplen på bilden är tex att samordna kvällar eller arrangemang tillsammans för att nå ut starkare – och med namnet Ljungskile som tydlig koppling.

Culture Planning klass 6 - med platsverk

Gränsöverskridande verk baserat på uppskattade platser och saknade resurser. 6e klassen skapade platsverk av sina idéer och i olika verktyg och format.

Projektets Sponsorer!

Projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål finansieras till 70% av LEADER, landsbygdsutvecklings stöd via EU fonder.
För full finansiering i projektet som tagit många många timmar i anspråk söker vi fortsatt sponsorer.
Sponsorer får ta del av det underlag som projektet förfogar över med extra information och data för respektive sponsors bransch.
–> Ny sponsor i projektet är LO Multisport! Vi tackar för visat intresse och uppskattar bidraget!
—> I projektet har också Kalas Reklambyrå samt projektledare och adminstratör sponsrat med en stor andel ideell tid för att kunna genomföra projektet på bästa sätt!

Vill du bli sponsor?

Projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål finansieras till 70% av LEADER, landsbygdsutvecklings stöd via EU fonder. Vi söker fortsatt sponsorer. Sponsorer får ta del av det underlag som projektet förfogar över såsom; Genomgång av projektledare av invånarundersökningen med extra djupdykning utifrån sponsor perspektiv, Culture Planning workshop vuxna och klass 5/6 samt Exponering i olika sammanhang där vi arbetar utifrån varumärkesplattformen.

Ljungskile Logotypen

Vi har skrivit Ljungskile med typsnittet Wendy – ett lite varmt och välkomnande typsnitt som också används i andra sammanhang inom besöksnäringen i Bohuslän. Detta blir en logotype att använda när man tydligt vill, och kan, knyta an till orten.

Var noga med att ge den luft och koppla inte ihop den direkt med andra logotyper – låt den hellre vara en egen avsändare (med din egen som huvudavsändare) och därmed ge bäst igenkänning. Du kan använda den i den blågröna färgen (ett naturligt val 🙂 eller i vitt. Du laddar ner samtliga versioner i en komprimerad mapp när du klickar på Ladda ner knappen nedan.

Film - Ljungskile - där havet möter fjället

EN FILM som visar på många av platsen Ljungskiles värden – och det vi har att vårda och utveckla på bästa sätt! Vår blå & gröna sköna by där det är lätt att leva och lätt att uppleva!

Kontaktuppgifter

Torun Elgebäck

info@ljungskile.se

Anita Olsson

anita@ljungskile.se

Följ oss även på:

Ljungskilekalendern

Okt
19
fre
Kabaré: Trädkramarna @ Ljungskile folkhögskola
Okt 19 kl. 19:00 – 21:00
Kabaré: Trädkramarna @ Ljungskile folkhögskola
Miljökabarén Trädkramarna har premiär på Ljungskile folkhögskola! En berättelse om miljökamp, demokrati och vår stund på jorden. Av och med kabarégruppen Sweet Dreams. Regissör: Emma Swenninger.
 
Premiären sker i Grundtvigsalen fredagen den 19 oktober kl 19.00. Fri entré!
Efter föreställningen blir det samtal med inbjudna gäster från trädkramaraktionerna.
 
Om föreställningen: Trädkramarna är en berättelse om vad vi gör av vår stund på jorden. Det är en berättelse om människor som organiserar sig och protesterar mot miljöförstöring. För 30 år sedan skedde en av de största miljöprotesterna i Sveriges historia. Den blev kallad för trädkramaraktionerna i Bohuslän. Det var en tid då miljölarmen duggade tätt och skogsdöden bredde ut sig och samtidigt planerades mer av just det som bidrog till miljölarmen. Den här föreställningen är en berättelse om just detta, om trädkramaraktionerna, om vad som styr vårt samhälle, om människor som går samman och gör skillnad tillsammans.
Idag trettio år senare vet vi att klimatfrågan är en ödesfråga, och att de frågor trädramarna ställde då är lika relevanta idag. Om trettio år är det år 2050. Vilken värld har vi då?
Okt
20
lör
Ljungskile Friluftsklubb: Orienteringsutbildning @ Norra Fjället, Ljungskile
Okt 20 kl. 10:00 – 15:00
Ljungskile Friluftsklubb: Orienteringsutbildning @ Norra Fjället, Ljungskile

En dag med utbildning för de vuxna i föreningen. Kanske har du ett barn som är med i barn och ungdomsgruppen och du vill kunna vara med på tävlingar? Eller så är du bara intresserad av att lära dig orientera?
Boka dagen nu, så kommer mer info när det närmar sig!

Jens Lundberg med Trio BandArco – Tango i Laxbutiken @ Laxbutiken
Okt 20 kl. 19:00 – 22:00
Jens Lundberg med Trio BandArco - Tango i Laxbutiken @ Laxbutiken

Minns du Astor Piazzola , bandoneon spelaren från Argentina som stod bakom tango nueva – den jazzinfluerade tangon , som är både hetsig och sugande,rytmisk, fylld av drömmar och längtan?
Till Ljungskile kommer den 20 oktober Jens Lundberg med sin Trio BandArco med bandoneon – ett slags dragspel – violin och kontrabas.
Kom och lyssna!
Den här konserten genomförs på Laxbutiken där du kan få mat, öl, vin , fika…
Anmälan till 076-1043580 eller info@ljazz.se

Okt
23
tis
Bio: Lyrro @ Ljungskile folkhögskola
Okt 23 kl. 19:00 – 21:30
Bio: Lyrro @ Ljungskile folkhögskola

Borta bra men hemma bäst? Nej, det stämmer nog inte riktigt – och har nog aldrig gjort det. Lyrro  är en sketchartad film som handlar om att människan alltid har varit på väg. Ibland flyende från något, men ofta också sökande efter något annat. Kanske är det bättre någon annanstans, och kanske blir vi också bättre människor om vi får möjligheten att leva på en plats längre bort? Filmen är delvis inspelad i Ljungskile.

Regi: Peter Dalle, Sverige 2018.

Öppen Bio, biljettpris 80:-. Filmen visas med paus efter cirka en timme, då vi serverar fika för 10:-.

Välkommen till Ljungskile Bio!

Okt
26
fre
Fredagsklubben Lyckorna brygga @ Lyckorna brygga
Okt 26 kl. 19:00
Fredagsklubben Lyckorna brygga @ Lyckorna brygga

Vi öppnar kl.19, musikquiz kl.20

Rostvigg, kassler, potatisgratäng samt ananassalsa öl/vin 145 kr.

Dj Micke Norrby från kl.22

Följ oss på Facebook

Pin It on Pinterest