Varumärket Ljungskile – underlag och summeringar

Här presenteras ett stor del av de underlag och summeringar från arbetet i projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål. Projektet syftar till att samlas kring orten och definiera vad vi sätter värde på – och hur vi vill utveckla orten framåt. Genom att definiera varumärket har vi en gemensam plattform att arbeta och utveckla orten utifrån. Ju fler vi är som krokar arm kring ett gemensamt mål, desto starkare och tydligare blir orten som platsvarumärke – för både invånare, potentiella invånare och besökare.

Ta gärna del av underlaget och plattformen och fundera på vad det betyder för dig och din verksamhet på orten (om du har en).
Vilka val, erbjudanden och aktiviteter stöttar upplevelsen av orten enligt plattformen. Och finns det val eller företeelser som kan förstöra det? En varumärkesplattform ska underlätta val och beslut till rätt riktning. Det gäller oavsett om det är en plattform för ett företag – eller en ort som här.

Notera att du oftast laddar ner en PDF-fil när du klickar på ”Ladda ner” under respektive informationsdel – alternativt på filens namn i svart. Denna fil får du sedan öppna från nedladdningen. Har du problem med tekniken hör av dig till info@ljungskile.se

Projekt Presentation

I detta underlag har vi samlat det vi över tid i projektet har utgått ifrån och arbetat med samt presenterat vid flera tillfällen.
Har ni frågor på innehållet eller vill veta mer om något, kontakta gärna erika.westdahl@icloud.com

Platsvarumärket Ljungskile - plattformen version 1.0

Varumärkesplattformen är ett internt dokument, för alla oss som bor här, verksamheter som bedrivs här och organisationer som finns på platsen. Ett internt styrdokument. Det innehåller inga färdiga pay-off:er eller slogans.

Varumärkesplattformen utgör grunden för det som Ljungskile ytterst står för och vill bli förknippat med. Den ska också peka på vad Ljungskile vill stå för i framtiden. Man kan tänka på den som en karta för att ta ut riktningen, en levande karta, som ses över och uppdateras med jämna mellanrum. Klicka på filnamnet för att ladda ner plattformen: 180109 Ljungskile Varumärke ver1-FINAL

Culture Planning workshop

Den 5 september 2017 hade vi en föreläsning med Tinna Harling från Tjörn och som planarkitekt arbetar enligt Culture Planning metoden för platsutveckling. Vi var ca 35 personer från olika organisationer och verksamheter på orten som deltog i workshopen. Metoden går ut på att definiera kulturella resurser på en plats och sedan utgå från dessa för vidare utveckling.
I summeringen får ni ta del av alla platser som både definierades som goda (gröna)  och röda (negativa). Skälen kan vara olika till val av färg. Summeringen är ett av många underlag som använts som faktaunderlag i arbetet kring Ljungskiles varumärkesplattform.

Culture Planning Workshop 6:e klass

Den 10 oktober 2017 hade vi en workshop med Tinna Harling i en klass 6 på Ljungskileskolan. Klassen hade under ett par tillfällen redan tidigare börjat att titta på orten utifrån platser och möjligheter. De unga är de kommande invånarna, entreprenörerna och kunderna i samhället. Vad de tänker och tycker har stor betydelse och måste beaktas i projektet och för resultatet.
I summeringen får ni ta del av alla platser som både definierades som goda (gröna)  och röda (negativa). Summeringen av denna workshop är ett av flera underlag som använts i arbetet kring Ljungskiles varumärkesplattform.
Se också klassens Platsverk som var en kreativ utveckling av Culture Planning workshopen.

Invånarundersökning!

Mellan 22 maj och 15 september 2017 tog en invånarundersökning plats i Ljungskile. Dels via ett webb formulär, dels via pappersformulär på flera platser i Ljungskile. Syftet var att få en bred bas i vad invånaren tycker om Ljungskile och vad man vill förändra. Summeringen och resultatet av undersökningen har stor vikt för slutsatserna i projektet och i arbetet med att ta fram en varumärkesplattform för orten.

Handlingsplaner - nästan 70 ideér!

Under projektets gång har också många idéer kommit fram för att stärka orten utifrån varumärkesplattformen.
Idéerna har ibland namn på vem som man anser kan genomföra det – men ofta är det tomt på Vem raden…
Kanske är det du?
Det finns dessutom fler idéer från träffen 171121 som du kan hitta under Nyheter daterat 171211.

Ljungskile ortens grafiska manér - typografi mm

För att få en tydlighet och igenkänning väljer man ett gemensamt typsnitt för gemensam kommunikation eller kommunikation specifikt för orten. Typsnitten i både Ljungskile och i löptext som vi valt att använda, finns också i andra sammanhang för turist verksamheten inom och utanför kommunen. Så kopplar vi samman all kommunikation och blir ännu starkare.

Exempel samverkans projekt och kommunikation

Vi gör saker tillsammans och når ut starkare och tydligare.
Vi är personliga och vill vara varma och välkomnande för både oss invånare som besökare.
Vi – är föreningar, företag, butiker och invånare – i olika konstellationer och sammanhang.
Vi är också oss själva och vår verksamhet och kan koppla an den gemensamma visuella bilden när vi vill och kan.
Allt för att stärka och nå den vision vi satt upp för oss och vår ort!
— Exemplen på bilden är tex att samordna kvällar eller arrangemang tillsammans för att nå ut starkare – och med namnet Ljungskile som tydlig koppling.

Culture Planning klass 6 - med platsverk

Gränsöverskridande verk baserat på uppskattade platser och saknade resurser. 6e klassen skapade platsverk av sina idéer och i olika verktyg och format.

Projektets Sponsorer!

Projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål finansieras till 70% av LEADER, landsbygdsutvecklings stöd via EU fonder.
För full finansiering i projektet som tagit många många timmar i anspråk söker vi fortsatt sponsorer.
Sponsorer får ta del av det underlag som projektet förfogar över med extra information och data för respektive sponsors bransch.
–> Ny sponsor i projektet är LO Multisport! Vi tackar för visat intresse och uppskattar bidraget!
—> I projektet har också Kalas Reklambyrå samt projektledare och adminstratör sponsrat med en stor andel ideell tid för att kunna genomföra projektet på bästa sätt!

Vill du bli sponsor?

Projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål finansieras till 70% av LEADER, landsbygdsutvecklings stöd via EU fonder. Vi söker fortsatt sponsorer. Sponsorer får ta del av det underlag som projektet förfogar över såsom; Genomgång av projektledare av invånarundersökningen med extra djupdykning utifrån sponsor perspektiv, Culture Planning workshop vuxna och klass 5/6 samt Exponering i olika sammanhang där vi arbetar utifrån varumärkesplattformen.

Ljungskile Logotypen

Vi har skrivit Ljungskile med typsnittet Wendy – ett lite varmt och välkomnande typsnitt som också används i andra sammanhang inom besöksnäringen i Bohuslän. Detta blir en logotype att använda när man tydligt vill, och kan, knyta an till orten.

Var noga med att ge den luft och koppla inte ihop den direkt med andra logotyper – låt den hellre vara en egen avsändare (med din egen som huvudavsändare) och därmed ge bäst igenkänning. Du kan använda den i den blågröna färgen (ett naturligt val 🙂 eller i vitt. Du laddar ner samtliga versioner i en komprimerad mapp när du klickar på Ladda ner knappen nedan.

Film - Ljungskile - där havet möter fjället

EN FILM som visar på många av platsen Ljungskiles värden – och det vi har att vårda och utveckla på bästa sätt! Vår blå & gröna sköna by där det är lätt att leva och lätt att uppleva!

Kommunikationstrategi - hur sätter vi Ljungskile på kartan...?

Hur blir vi då tydligare, starkare och enhetligare som platsvarumärke? Hur kan man använda detta i sin egen verksamhet och för att skapa intresse för platsen man verkar på? Förutom varumärkesplattformen finns enkel grafik och en logotype men också en Kommunikationsstrategi att ladda ner. Denna innehåller tips kring IMPLEMENTERING, INNEHÅLL & KANALER.
Så sätter vi tillsammans Ljungskile ”på kartan” som bostadsort och besöksmål! Lada ner strategin här:
Kommunikationsstrategin för Varumärket Ljungskile 1.0

Kontaktuppgifter

Torun Elgebäck

torun@ljungskile.se

Anita Olsson

anita@ljungskile.se

Följ oss även på:

Ljungskilekalendern

jan
19
sön
Nybörjarkurs! Lär dig sticka på ring @ Forshälla Hembygdsförening
jan 19 kl. 11:00
Nybörjarkurs! Lär dig sticka på ring @ Forshälla Hembygdsförening

Stickring, påtring, Quick knit, loom… Kärt barn har många namn.

Vill du lära dig sticka på ring?

Vad kan man göra på ringen? Svaret är Massor.

Att sticka på ring blir mer och mer populärt. Det är så lätt att arbeta med dem att många barn börja med sitt handarbete på ringarna.
Har man svårt att hantera vanliga stickor pga värk i händerna tex men fortfarande vill handarbeta är ringarna ett alternativ.

Vid detta tillfälle kommer vi titta på olika varianter av ringar, tillbehör till ringarna, se på lite av vad man kan göra på ringarna, lära hur man gör aviga och räta maskor och börja sticka en mössa.

Kostnad: 250kr/pers
(ingår: ring + krok & nål, garn och fika)
Instruktör: Jenny Wikstedt

Anmälan senast 16/1-20 till Jenny via messenger eller sms 070-2887811. Du får då ett meddelande tillbaka med bekräftelse betaluppgifter.

/Forshälla hembygdsförening
I samarbete med Studieförbundet vuxenskolan

jan
21
tis
Bio: Knives out @ Ljungskile folkhögskola
jan 21 kl. 19:00 – 21:30
Bio: Knives out @ Ljungskile folkhögskola

När kriminalförfattaren Harlan Thrombey hittas död strax efter sin 85-årsdag, landar uppgiften att utreda mordet hos den nyfikne och lättsamme detektiven Benoit Blanc. Med såväl Harlans dysfunktionella familj som hans hängivna personal på listan över misstänkta, tvingas Blanc slingra sig genom ett nät av lögner och villospår för att avslöja sanningen om Harlans död.

Regi: Rian Johnson, USA 2019. 2 tim 10 min, från 11 år.

Filmen visas i Grundtvigsalen på folkhögskolan. Biljettpris 80:-. Paus för fika (20:-) mitt i filmen.

Välkommen!

jan
24
fre
Bio: Filmfestivalinvigning @ Ljungskile folkhögskola
jan 24 kl. 16:30 – 22:00
Bio: Filmfestivalinvigning @ Ljungskile folkhögskola

Fredagen den 24 januari invigs Göteborg Film Festival. Precis som förra året livesänds invigningen på ett antal västsvenska biografer, däribland vår.

Vi bjuder på mingel med bubbel, tilltugg och livemusik med studerande från Musiklinjen från klockan 16.30, direktsänd invigningsceremoni 17.30 samt visning av invigningsfilmerna (en lång och en kort) cirka 18.15.

Priset är liksom förra året festligt lågt: 40 kronor för hela kvällen! Alla besökare får dessutom en kupong som kan bytas mot ett festivalpass till festivalvisningarna i Göteborg, värde 50 kronor.

När filmen är slut fortsätter kvällen med filmquiz. Kluriga och roliga frågor ur filmens magiska värld. Att delta i filmquizet är helt gratis. Fina priser från våra generösa sponsorer blir det naturligtvis också!

Precis som förra året erbjuder folkhögskolans kök lättare förtäring under filmquizet.

Se hemsidan och separat programblad för mer information. Anmälan till filmfestivalen görs i samband med tisdagsfilmerna 7/1, 14/1 och 21/1.

Välkommen!

jan
25
lör
Heldagsretreat i stillhet @ Avskalat
jan 25 kl. 09:30 – 19:30
Heldagsretreat i stillhet @ Avskalat

Ibland behöver man ta en paus, stanna upp. Ta lite tid och bara vara. Med sig själv, och med Gud. En tyst retreat kan vara en sådan paus.

Under dagen kommer du kunna delta i meditation, bön, eller egen tystnad. Området bjuder på fina promenader i naturen, och det finns även möjlighet till personligt samtal. Alla är välkomna, oavsett hur du ser på livet och hur din tro ser ut.

Plats: Restenäs 239, 459 93 Ljungskile
Datum: Lördagen den 25 januari 2020
Tid: kl 9.30 – ca 19.30
Kursledare: Hanna Karlsten, pedagog och retreatledare
Pris: 200 kr, inklusive lunch, middag och fika. Det finns även möjlighet att bo på Restenäs från fredag till söndag för 120 kr/natt, inkl frukost.
Transport: Till Restenäs tar man sig med buss eller tåg till Ljungskile station (vasttrafik.se), där vi kan hämta med bil, eller så promenerar man till Restenäs (ca 50 min).
Anmälan: För mer information och anmälan, kontakta oss på 0763083692 eller skriv till retreat@ywamrestenas.se

Dagen

09.30 Fika-drop in
10.00 Välkommen & introduktion
10.30 Vi går gemensamt in i tystnaden
12.00 Taizé-sång (meditativ sång)
12.30 Lunch
15.00 Bibelmeditation
16.30 Instrumentell musik
18.00 Middag
19.00 Avslutning
19.30 Aftonbön

Ytterligare sätt att under dagen komma till ro:
sova(!)
gå skogs- och sjöpromenader
en ledd “pilgrimsvandring” i tystnad
fotoutställning på temat “Avskalat”
möjlighet till samtal
möjlighet att någon ber för och med dig

Äkta lyckopiller @ LO Multisport
jan 25 kl. 10:00 – 14:00
Äkta lyckopiller @ LO Multisport

En stunds närvaro kan förändra din dag. Medveten närvaro kan förändra ditt liv!

Ljungskile Outdoor och endorfinbolaget bjuder in till en inspirerande halvdag med din mentala hälsa i fokus!
Joey som driver endorfinbolaget kommer att leda dig i en uppskattad workshop med tre tydliga delar: Närvaro, Kroppen och Gemenskap. Tre viktiga nycklar som tillsammans kan bidra till din personliga utveckling och hälsa. Du kommer att få prova på medveten närvaro och mindfulness i praktiken, öva självkänsla och feedback och träna din fysik funktionellt. Öppet och transparent med både humor och fokus.

Pin It on Pinterest