Varumärket Ljungskile – underlag och summeringar

Här presenteras ett stor del av de underlag och summeringar från arbetet i projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål. Projektet syftar till att samlas kring orten och definiera vad vi sätter värde på – och hur vi vill utveckla orten framåt. Genom att definiera varumärket har vi en gemensam plattform att arbeta och utveckla orten utifrån. Ju fler vi är som krokar arm kring ett gemensamt mål, desto starkare och tydligare blir orten som platsvarumärke – för både invånare, potentiella invånare och besökare.

Ta gärna del av underlaget och plattformen och fundera på vad det betyder för dig och din verksamhet på orten (om du har en).
Vilka val, erbjudanden och aktiviteter stöttar upplevelsen av orten enligt plattformen. Och finns det val eller företeelser som kan förstöra det? En varumärkesplattform ska underlätta val och beslut till rätt riktning. Det gäller oavsett om det är en plattform för ett företag – eller en ort som här.

Notera att du oftast laddar ner en PDF-fil när du klickar på ”Ladda ner” under respektive informationsdel – alternativt på filens namn i svart. Denna fil får du sedan öppna från nedladdningen. Har du problem med tekniken hör av dig till info@ljungskile.se

Projekt Presentation

I detta underlag har vi samlat det vi över tid i projektet har utgått ifrån och arbetat med samt presenterat vid flera tillfällen.
Har ni frågor på innehållet eller vill veta mer om något, kontakta gärna erika.westdahl@icloud.com

Platsvarumärket Ljungskile - plattformen version 1.0

Varumärkesplattformen är ett internt dokument, för alla oss som bor här, verksamheter som bedrivs här och organisationer som finns på platsen. Ett internt styrdokument. Det innehåller inga färdiga pay-off:er eller slogans.

Varumärkesplattformen utgör grunden för det som Ljungskile ytterst står för och vill bli förknippat med. Den ska också peka på vad Ljungskile vill stå för i framtiden. Man kan tänka på den som en karta för att ta ut riktningen, en levande karta, som ses över och uppdateras med jämna mellanrum. Klicka på filnamnet för att ladda ner plattformen: 180109 Ljungskile Varumärke ver1-FINAL

Culture Planning workshop

Den 5 september 2017 hade vi en föreläsning med Tinna Harling från Tjörn och som planarkitekt arbetar enligt Culture Planning metoden för platsutveckling. Vi var ca 35 personer från olika organisationer och verksamheter på orten som deltog i workshopen. Metoden går ut på att definiera kulturella resurser på en plats och sedan utgå från dessa för vidare utveckling.
I summeringen får ni ta del av alla platser som både definierades som goda (gröna)  och röda (negativa). Skälen kan vara olika till val av färg. Summeringen är ett av många underlag som använts som faktaunderlag i arbetet kring Ljungskiles varumärkesplattform.

Culture Planning Workshop 6:e klass

Den 10 oktober 2017 hade vi en workshop med Tinna Harling i en klass 6 på Ljungskileskolan. Klassen hade under ett par tillfällen redan tidigare börjat att titta på orten utifrån platser och möjligheter. De unga är de kommande invånarna, entreprenörerna och kunderna i samhället. Vad de tänker och tycker har stor betydelse och måste beaktas i projektet och för resultatet.
I summeringen får ni ta del av alla platser som både definierades som goda (gröna)  och röda (negativa). Summeringen av denna workshop är ett av flera underlag som använts i arbetet kring Ljungskiles varumärkesplattform.
Se också klassens Platsverk som var en kreativ utveckling av Culture Planning workshopen.

Invånarundersökning!

Mellan 22 maj och 15 september 2017 tog en invånarundersökning plats i Ljungskile. Dels via ett webb formulär, dels via pappersformulär på flera platser i Ljungskile. Syftet var att få en bred bas i vad invånaren tycker om Ljungskile och vad man vill förändra. Summeringen och resultatet av undersökningen har stor vikt för slutsatserna i projektet och i arbetet med att ta fram en varumärkesplattform för orten.

Handlingsplaner - nästan 70 ideér!

Under projektets gång har också många idéer kommit fram för att stärka orten utifrån varumärkesplattformen.
Idéerna har ibland namn på vem som man anser kan genomföra det – men ofta är det tomt på Vem raden…
Kanske är det du?
Det finns dessutom fler idéer från träffen 171121 som du kan hitta under Nyheter daterat 171211.

Ljungskile ortens grafiska manér - typografi mm

För att få en tydlighet och igenkänning väljer man ett gemensamt typsnitt för gemensam kommunikation eller kommunikation specifikt för orten. Typsnitten i både Ljungskile och i löptext som vi valt att använda, finns också i andra sammanhang för turist verksamheten inom och utanför kommunen. Så kopplar vi samman all kommunikation och blir ännu starkare.

Exempel samverkans projekt och kommunikation

Vi gör saker tillsammans och når ut starkare och tydligare.
Vi är personliga och vill vara varma och välkomnande för både oss invånare som besökare.
Vi – är föreningar, företag, butiker och invånare – i olika konstellationer och sammanhang.
Vi är också oss själva och vår verksamhet och kan koppla an den gemensamma visuella bilden när vi vill och kan.
Allt för att stärka och nå den vision vi satt upp för oss och vår ort!
— Exemplen på bilden är tex att samordna kvällar eller arrangemang tillsammans för att nå ut starkare – och med namnet Ljungskile som tydlig koppling.

Culture Planning klass 6 - med platsverk

Gränsöverskridande verk baserat på uppskattade platser och saknade resurser. 6e klassen skapade platsverk av sina idéer och i olika verktyg och format.

Projektets Sponsorer!

Projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål finansieras till 70% av LEADER, landsbygdsutvecklings stöd via EU fonder.
För full finansiering i projektet som tagit många många timmar i anspråk söker vi fortsatt sponsorer.
Sponsorer får ta del av det underlag som projektet förfogar över med extra information och data för respektive sponsors bransch.
–> Ny sponsor i projektet är LO Multisport! Vi tackar för visat intresse och uppskattar bidraget!
—> I projektet har också Kalas Reklambyrå samt projektledare och adminstratör sponsrat med en stor andel ideell tid för att kunna genomföra projektet på bästa sätt!

Vill du bli sponsor?

Projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål finansieras till 70% av LEADER, landsbygdsutvecklings stöd via EU fonder. Vi söker fortsatt sponsorer. Sponsorer får ta del av det underlag som projektet förfogar över såsom; Genomgång av projektledare av invånarundersökningen med extra djupdykning utifrån sponsor perspektiv, Culture Planning workshop vuxna och klass 5/6 samt Exponering i olika sammanhang där vi arbetar utifrån varumärkesplattformen.

Ljungskile Logotypen

Vi har skrivit Ljungskile med typsnittet Wendy – ett lite varmt och välkomnande typsnitt som också används i andra sammanhang inom besöksnäringen i Bohuslän. Detta blir en logotype att använda när man tydligt vill, och kan, knyta an till orten.

Var noga med att ge den luft och koppla inte ihop den direkt med andra logotyper – låt den hellre vara en egen avsändare (med din egen som huvudavsändare) och därmed ge bäst igenkänning. Du kan använda den i den blågröna färgen (ett naturligt val 🙂 eller i vitt. Du laddar ner samtliga versioner i en komprimerad mapp när du klickar på Ladda ner knappen nedan.

Film - Ljungskile - där havet möter fjället

EN FILM som visar på många av platsen Ljungskiles värden – och det vi har att vårda och utveckla på bästa sätt! Vår blå & gröna sköna by där det är lätt att leva och lätt att uppleva!

Kommunikationstrategi - hur sätter vi Ljungskile på kartan...?

Hur blir vi då tydligare, starkare och enhetligare som platsvarumärke? Hur kan man använda detta i sin egen verksamhet och för att skapa intresse för platsen man verkar på? Förutom varumärkesplattformen finns enkel grafik och en logotype men också en Kommunikationsstrategi att ladda ner. Denna innehåller tips kring IMPLEMENTERING, INNEHÅLL & KANALER.
Så sätter vi tillsammans Ljungskile ”på kartan” som bostadsort och besöksmål! Lada ner strategin här:
Kommunikationsstrategin för Varumärket Ljungskile 1.0

Kontaktuppgifter

Torun Elgebäck

torun@ljungskile.se

Anita Olsson

anita@ljungskile.se

Följ oss även på:

Ljungskilekalendern

dec
8
sön
Motionsbugg i Ljungskile! @ Ljungskilegården
dec 8 kl. 18:00 – 20:00
Motionsbugg i Ljungskile! @ Ljungskilegården

Nu kör vi igång några kvällar med motionsbugg / dans för alla som vill röra på sig och ha en kul kväll!

Välkomna!

dec
10
tis
Bio: Jag kommer hem igen till jul @ Ljungskile folkhögskola
dec 10 kl. 19:00 – 21:30
Bio: Jag kommer hem igen till jul @ Ljungskile folkhögskola

Världsstjärnan Simon kommer hem till Sverige för att fira jul. I det lilla samhället han växte upp arrangerar hans bror Anders den årliga julkonserten och Simon har övertalats att vara med. Anders, som alltid levt i skuggan av sin bror, är inte helt nöjd med detta. Simon däremot tar lätt på det hela, tills gamla minnen väcks till liv och han konfronteras med begravda familjehemligheter.

Regi: Ella Lemhagen, Sverige 2019. 1 tim 54 min.

Filmen visas på folkhögskolan kl 19.00. Biljettpris 80:-, paus för fika (20:-) mitt i filmen.

Välkommen!

dec
14
lör
Jul på Bella Vista
dec 14 kl. 10:00 – 14:00
dec
18
ons
Bio: Star Wars – The rise of Skywalker @ Ljungskile folkhögskola
dec 18 kl. 19:00 – 21:30
Bio: Star Wars – The rise of Skywalker @ Ljungskile folkhögskola

Ingen försvinner för alltid … Reys resa fortsätter i det sista kapitlet av Skywalker-sagan som spänner över generationer.

Regi: J J Abrams, USA 2019. 2 tim 35 min.

Filmen visas på folkhögskolan kl 19.00. Biljettpris 80:-. Filmen visas utan fikapaus.

Välkommen!

dec
29
sön
Bio: Frost 2 @ Ljungskile folkhögskola
dec 29 kl. 17:00 – 19:00
Bio: Frost 2 @ Ljungskile folkhögskola

Varför föddes Elsa med magiska krafter? Svaret hotar hennes kungarike. Tillsammans med Anna, Kristoffer, Olof och Sven ger hon sig ut på en farlig men häpnadsväckande resa.

I Frost var Elsa rädd för att hennes krafter var för mycket för världen. I Frost 2 får hon hoppas att de är tillräckliga.

Filmen visas på folkhögskolan kl 11.00. Biljettpris 60:-.

Välkommen!

Pin It on Pinterest