Varumärket Ljungskile – underlag och summeringar

Här presenteras ett stor del av de underlag och summeringar från arbetet i projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål. Projektet syftar till att samlas kring orten och definiera vad vi sätter värde på – och hur vi vill utveckla orten framåt. Genom att definiera varumärket har vi en gemensam plattform att arbeta och utveckla orten utifrån. Ju fler vi är som krokar arm kring ett gemensamt mål, desto starkare och tydligare blir orten som platsvarumärke – för både invånare, potentiella invånare och besökare.

Ta gärna del av underlaget och plattformen och fundera på vad det betyder för dig och din verksamhet på orten (om du har en).
Vilka val, erbjudanden och aktiviteter stöttar upplevelsen av orten enligt plattformen. Och finns det val eller företeelser som kan förstöra det? En varumärkesplattform ska underlätta val och beslut till rätt riktning. Det gäller oavsett om det är en plattform för ett företag – eller en ort som här.

Notera att du oftast laddar ner en PDF-fil när du klickar på ”Ladda ner” under respektive informationsdel – alternativt på filens namn i svart. Denna fil får du sedan öppna från nedladdningen. Har du problem med tekniken hör av dig till info@ljungskile.se

Projekt Presentation

I detta underlag har vi samlat det vi över tid i projektet har utgått ifrån och arbetat med samt presenterat vid flera tillfällen.
Har ni frågor på innehållet eller vill veta mer om något, kontakta gärna erika.westdahl@icloud.com

Platsvarumärket Ljungskile - plattformen version 1.0

Varumärkesplattformen är ett internt dokument, för alla oss som bor här, verksamheter som bedrivs här och organisationer som finns på platsen. Ett internt styrdokument. Det innehåller inga färdiga pay-off:er eller slogans.

Varumärkesplattformen utgör grunden för det som Ljungskile ytterst står för och vill bli förknippat med. Den ska också peka på vad Ljungskile vill stå för i framtiden. Man kan tänka på den som en karta för att ta ut riktningen, en levande karta, som ses över och uppdateras med jämna mellanrum. Klicka på filnamnet för att ladda ner plattformen: 180109 Ljungskile Varumärke ver1-FINAL

Culture Planning workshop

Den 5 september 2017 hade vi en föreläsning med Tinna Harling från Tjörn och som planarkitekt arbetar enligt Culture Planning metoden för platsutveckling. Vi var ca 35 personer från olika organisationer och verksamheter på orten som deltog i workshopen. Metoden går ut på att definiera kulturella resurser på en plats och sedan utgå från dessa för vidare utveckling.
I summeringen får ni ta del av alla platser som både definierades som goda (gröna)  och röda (negativa). Skälen kan vara olika till val av färg. Summeringen är ett av många underlag som använts som faktaunderlag i arbetet kring Ljungskiles varumärkesplattform.

Culture Planning Workshop 6:e klass

Den 10 oktober 2017 hade vi en workshop med Tinna Harling i en klass 6 på Ljungskileskolan. Klassen hade under ett par tillfällen redan tidigare börjat att titta på orten utifrån platser och möjligheter. De unga är de kommande invånarna, entreprenörerna och kunderna i samhället. Vad de tänker och tycker har stor betydelse och måste beaktas i projektet och för resultatet.
I summeringen får ni ta del av alla platser som både definierades som goda (gröna)  och röda (negativa). Summeringen av denna workshop är ett av flera underlag som använts i arbetet kring Ljungskiles varumärkesplattform.
Se också klassens Platsverk som var en kreativ utveckling av Culture Planning workshopen.

Invånarundersökning!

Mellan 22 maj och 15 september 2017 tog en invånarundersökning plats i Ljungskile. Dels via ett webb formulär, dels via pappersformulär på flera platser i Ljungskile. Syftet var att få en bred bas i vad invånaren tycker om Ljungskile och vad man vill förändra. Summeringen och resultatet av undersökningen har stor vikt för slutsatserna i projektet och i arbetet med att ta fram en varumärkesplattform för orten.

Handlingsplaner - nästan 70 ideér!

Under projektets gång har också många idéer kommit fram för att stärka orten utifrån varumärkesplattformen.
Idéerna har ibland namn på vem som man anser kan genomföra det – men ofta är det tomt på Vem raden…
Kanske är det du?
Det finns dessutom fler idéer från träffen 171121 som du kan hitta under Nyheter daterat 171211.

Ljungskile ortens grafiska manér - typografi mm

För att få en tydlighet och igenkänning väljer man ett gemensamt typsnitt för gemensam kommunikation eller kommunikation specifikt för orten. Typsnitten i både Ljungskile och i löptext som vi valt att använda, finns också i andra sammanhang för turist verksamheten inom och utanför kommunen. Så kopplar vi samman all kommunikation och blir ännu starkare.

Exempel samverkans projekt och kommunikation

Vi gör saker tillsammans och når ut starkare och tydligare.
Vi är personliga och vill vara varma och välkomnande för både oss invånare som besökare.
Vi – är föreningar, företag, butiker och invånare – i olika konstellationer och sammanhang.
Vi är också oss själva och vår verksamhet och kan koppla an den gemensamma visuella bilden när vi vill och kan.
Allt för att stärka och nå den vision vi satt upp för oss och vår ort!
— Exemplen på bilden är tex att samordna kvällar eller arrangemang tillsammans för att nå ut starkare – och med namnet Ljungskile som tydlig koppling.

Culture Planning klass 6 - med platsverk

Gränsöverskridande verk baserat på uppskattade platser och saknade resurser. 6e klassen skapade platsverk av sina idéer och i olika verktyg och format.

Projektets Sponsorer!

Projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål finansieras till 70% av LEADER, landsbygdsutvecklings stöd via EU fonder.
För full finansiering i projektet som tagit många många timmar i anspråk söker vi fortsatt sponsorer.
Sponsorer får ta del av det underlag som projektet förfogar över med extra information och data för respektive sponsors bransch.
–> Ny sponsor i projektet är LO Multisport! Vi tackar för visat intresse och uppskattar bidraget!
—> I projektet har också Kalas Reklambyrå samt projektledare och adminstratör sponsrat med en stor andel ideell tid för att kunna genomföra projektet på bästa sätt!

Vill du bli sponsor?

Projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål finansieras till 70% av LEADER, landsbygdsutvecklings stöd via EU fonder. Vi söker fortsatt sponsorer. Sponsorer får ta del av det underlag som projektet förfogar över såsom; Genomgång av projektledare av invånarundersökningen med extra djupdykning utifrån sponsor perspektiv, Culture Planning workshop vuxna och klass 5/6 samt Exponering i olika sammanhang där vi arbetar utifrån varumärkesplattformen.

Ljungskile Logotypen

Vi har skrivit Ljungskile med typsnittet Wendy – ett lite varmt och välkomnande typsnitt som också används i andra sammanhang inom besöksnäringen i Bohuslän. Detta blir en logotype att använda när man tydligt vill, och kan, knyta an till orten.

Var noga med att ge den luft och koppla inte ihop den direkt med andra logotyper – låt den hellre vara en egen avsändare (med din egen som huvudavsändare) och därmed ge bäst igenkänning. Du kan använda den i den blågröna färgen (ett naturligt val 🙂 eller i vitt. Du laddar ner samtliga versioner i en komprimerad mapp när du klickar på Ladda ner knappen nedan.

Film - Ljungskile - där havet möter fjället

EN FILM som visar på många av platsen Ljungskiles värden – och det vi har att vårda och utveckla på bästa sätt! Vår blå & gröna sköna by där det är lätt att leva och lätt att uppleva!

Kommunikationstrategi - hur sätter vi Ljungskile på kartan...?

Hur blir vi då tydligare, starkare och enhetligare som platsvarumärke? Hur kan man använda detta i sin egen verksamhet och för att skapa intresse för platsen man verkar på? Förutom varumärkesplattformen finns enkel grafik och en logotype men också en Kommunikationsstrategi att ladda ner. Denna innehåller tips kring IMPLEMENTERING, INNEHÅLL & KANALER.
Så sätter vi tillsammans Ljungskile ”på kartan” som bostadsort och besöksmål! Lada ner strategin här:
Kommunikationsstrategin för Varumärket Ljungskile 1.0

Kontaktuppgifter

Torun Elgebäck

torun@ljungskile.se

Anita Olsson

anita@ljungskile.se

Följ oss även på:

Ljungskilekalendern

maj
1
ons
Hittaut 2019
maj 1 – okt 31 heldag
Hittaut 2019

Orienteringsklubbarna Uddevalla OK, Uddevalla IS, Herrestad AIF och Ljungskile FK arrangerar tillsammans Hittaut 2019. Hittaut startar 1 maj och pågår till 31 oktober.

Hittaut – ett friskvårdsprojekt i Uddevalla och Ljungskile

okt
22
tis
Bio: Edie @ Ljungskile folkhögskola
okt 22 kl. 06:53 – 07:53
Bio: Edie @ Ljungskile folkhögskola

83-åriga Edie tycker inte att det finns något som heter ”för sent”. Så hon lämnar sitt gamla liv, pratet om ålderdomshemmet, packar sin vandringsryggsäck och ger sig ut på det äventyr hon aldrig tog sig för – att besegra det mäktiga berget Mount Suilven i Skottland. En film om att ta vara på den tid man har.

Regi: Simon Hunter, Storbritannien 2018. 1 tim 42 min, barntillåten.

Filmen visas med paus för fika (20:-) mitt i filmen.

okt
24
tor
Cafe Planet @ Ljungskile Folkhögskola, sal Ulvön
okt 24 kl. 18:00 – 20:00
Cafe Planet @ Ljungskile Folkhögskola, sal Ulvön

Café Planet Torsd 24 okt. kl 18:00 på Ljungskile folkhögskola i sal Ulvön pratar Kristina Lindgren om boken ”Aktivt hopp”

okt
26
lör
Familj i balans @ AtmanYoga Ljungskile
okt 26 kl. 10:00 – 13:00
Familj i balans @ AtmanYoga Ljungskile

Familj i Balans – Workshop 3 timmar
På vår workshop Familj i Balans, som är en föräldrautbildning från oss på Medicinsk Barn & Ungdomsyoga, får du kunskap om hur stressen påverkar dig och ditt barn samt prova på övningar som b.la reducerar stress, ångest och förbättrar sömnen för både dig och ditt barn.

Fika ingår samt ett kompendier med information om det vi pratar om inkl. övningar + ljudfiler. OBS! Allt fås på mail för att spara på miljön.

Schema i Ljungskile
10.00- 10.15 Välkomna
10.15 – 10.45 Hur stress påverkar oss & våra barn
10.45- 11.15 Vi dyker in i andningens magi
11.15-11.30 Fika
11.30 – 12.10 Prova på pass
12.10 -12.45 Praktiska övningar för olika situationer & åldrar
12.45- 13.00 Sammanfattning /avslut

Pris: 500:-/pers eller 700:- /2 från samma familj

Maila till Therese eller Sanna för frågor & anmälan, therese@medicinskbarnoungdomsyoga.se
sanna@medicinskbarnoungdomsyoga.se
Vill du läsa mer kan du göra det på www.medicinskbarnoungdomsyoga.se

Trunk-o-Treat @ Ljungskilegården
okt 26 kl. 15:00 – 18:00
Trunk-o-Treat @ Ljungskilegården

Välkomna till andra Trunk-o-treat! Kom och parkera din dekorerad bil på Ljungskilegården! Barnen får gå från bil till bil för att få lite godis! Ett säkrare sätt för barn och föräldrar att uppleva Halloween!! Hoppas att ni kommer!

Welcome to the first Trunk-o-treat!! Come and park your decorated car at Ljungskilegården! The kids can go from car to car to get candy (trick-or-treat). This is a safer way for kids and parents to experience Halloween!
We hope you’ll join us!!

Pin It on Pinterest