Varumärket Ljungskile – underlag och summeringar

Här presenteras ett stor del av de underlag och summeringar från arbetet i projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål. Projektet syftar till att samlas kring orten och definiera vad vi sätter värde på – och hur vi vill utveckla orten framåt. Genom att definiera varumärket har vi en gemensam plattform att arbeta och utveckla orten utifrån. Ju fler vi är som krokar arm kring ett gemensamt mål, desto starkare och tydligare blir orten som platsvarumärke – för både invånare, potentiella invånare och besökare.

Ta gärna del av underlaget och plattformen och fundera på vad det betyder för dig och din verksamhet på orten (om du har en).
Vilka val, erbjudanden och aktiviteter stöttar upplevelsen av orten enligt plattformen. Och finns det val eller företeelser som kan förstöra det? En varumärkesplattform ska underlätta val och beslut till rätt riktning. Det gäller oavsett om det är en plattform för ett företag – eller en ort som här.

Notera att du oftast laddar ner en PDF-fil när du klickar på ”Ladda ner” under respektive informationsdel. Denna fil får du sedan öppna från nedladdningen. Har du problem med tekniken hör av dig till info@ljungskile.se

Projekt Presentation

I detta underlag har vi samlat det vi över tid i projektet har utgått ifrån och arbetat med samt presenterat vid flera tillfällen.
Har ni frågor på innehållet eller vill veta mer om något, kontakta gärna erika.westdahl@icloud.com

 

 

Platsvarumärket Ljungskile - plattformen version 1.0

Varumärkesplattformen är ett internt dokument, för alla oss som bor här, verksamheter som bedrivs här och organisationer som finns på platsen. Ett internt styrdokument. Det innehåller inga färdiga pay-off:er eller slogans.

Varumärkesplattformen utgör grunden för det som Ljungskile ytterst står för och vill bli förknippat med. Den ska också peka på vad Ljungskile vill stå för i framtiden. Man kan tänka på den som en karta för att ta ut riktningen, en levande karta, som ses över och uppdateras med jämna mellanrum.

Culture Planning workshop

Den 5 september 2017 hade vi en föreläsning med Tinna Harling från Tjörn och som planarkitekt arbetar enligt Culture Planning metoden för platsutveckling. Vi var ca 35 personer från olika organisationer och verksamheter på orten som deltog i workshopen. Metoden går ut på att definiera kulturella resurser på en plats och sedan utgå från dessa för vidare utveckling.
I summeringen får ni ta del av alla platser som både definierades som goda (gröna)  och röda (negativa). Skälen kan vara olika till val av färg. Summeringen är ett av många underlag som använts som faktaunderlag i arbetet kring Ljungskiles varumärkesplattform.

Culture Planning Workshop 6:e klass

Den 10 oktober 2017 hade vi en workshop med Tinna Harling i en klass 6 på Ljungskileskolan. Klassen hade under ett par tillfällen redan tidigare börjat att titta på orten utifrån platser och möjligheter. De unga är de kommande invånarna, entreprenörerna och kunderna i samhället. Vad de tänker och tycker har stor betydelse och måste beaktas i projektet och för resultatet.
I summeringen får ni ta del av alla platser som både definierades som goda (gröna)  och röda (negativa). Summeringen av denna workshop är ett av flera underlag som använts i arbetet kring Ljungskiles varumärkesplattform.
Se också klassens Platsverk som var en kreativ utveckling av Culture Planning workshopen.

Invånarundersökning!

Mellan 22 maj och 15 september 2017 tog en invånarundersökning plats i Ljungskile. Dels via ett webb formulär, dels via pappersformulär på flera platser i Ljungskile. Syftet var att få en bred bas i vad invånaren tycker om Ljungskile och vad man vill förändra. Summeringen och resultatet av undersökningen har stor vikt för slutsatserna i projektet och i arbetet med att ta fram en varumärkesplattform för orten.

Handlingsplaner - nästan 70 ideér!

Under projektets gång har också många idéer kommit fram för att stärka orten utifrån varumärkesplattformen.
Idéerna har ibland namn på vem som man anser kan genomföra det – men ofta är det tomt på Vem raden…
Kanske är det du?
Det finns dessutom fler idéer från träffen 171121 som du kan hitta under Nyheter daterat 171211.

Ljungskile ortens grafiska manér - typografi mm

För att få en tydlighet och igenkänning väljer man ett gemensamt typsnitt för gemensam kommunikation eller kommunikation specifikt för orten. Typsnitten i både Ljungskile och i löptext som vi valt att använda, finns också i andra sammanhang för turist verksamheten inom och utanför kommunen. Så kopplar vi samman all kommunikation och blir ännu starkare.

Exempel samverkans projekt och kommunikation

Vi gör saker tillsammans och når ut starkare och tydligare.
Vi är personliga och vill vara varma och välkomnande för både oss invånare som besökare.
Vi – är föreningar, företag, butiker och invånare – i olika konstellationer och sammanhang.
Vi är också oss själva och vår verksamhet och kan koppla an den gemensamma visuella bilden när vi vill och kan.
Allt för att stärka och nå den vision vi satt upp för oss och vår ort!
— Exemplen på bilden är tex att samordna kvällar eller arrangemang tillsammans för att nå ut starkare – och med namnet Ljungskile som tydlig koppling.

Culture Planning klass 6 - med platsverk

Gränsöverskridande verk baserat på uppskattade platser och saknade resurser. 6e klassen skapade platsverk av sina idéer och i olika verktyg och format.

Projektets Sponsorer!

Projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål finansieras till 70% av LEADER, landsbygdsutvecklings stöd via EU fonder.
För full finansiering i projektet som tagit många många timmar i anspråk söker vi fortsatt sponsorer.
Sponsorer får ta del av det underlag som projektet förfogar över med extra information och data för respektive sponsors bransch.

Vill du bli sponsor?

Projektet Utveckling Ljungskile – ort & besöksmål finansieras till 70% av LEADER, landsbygdsutvecklings stöd via EU fonder. Vi söker fortsatt sponsorer. Sponsorer får ta del av det underlag som projektet förfogar över såsom; Genomgång av projektledare av invånarundersökningen med extra djupdykning utifrån sponsor perspektiv, Culture Planning workshop vuxna och klass 5/6 samt Exponering i olika sammanhang där vi arbetar utifrån varumärkesplattformen.

Ljungskile Logotypen

Vi har skrivit Ljungskile med typsnittet Wendy – ett lite varmt och välkomnande typsnitt som också används i andra sammanhang inom besöksnäringen i Bohuslän. Detta blir en logotype att använda när man tydligt vill, och kan, knyta an till orten.

Var noga med att ge den luft och koppla inte ihop den direkt med andra logotyper – låt den hellre vara en egen avsändare (med din egen som huvudavsändare) och därmed ge bäst igenkänning. Du kan använda den i den blågröna färgen (ett naturligt val 🙂 eller i vitt. Du laddar ner samtliga versioner i en komprimerad mapp när du klickar på Ladda ner knappen nedan.

 

Kontaktuppgifter

Torun Elgebäck

info@ljungskile.se

Anita Olsson

anita@ljungskile.se

Följ oss även på:

Ljungskilekalendern

Apr
25
ons
PRISMA måleri o keramik utställare Karin Jonsson,Marcus Bergström, Mikaela Hallén, Johanna Friedner @ Kulturens Hus
Apr 25 – Apr 29 heldag
Dansglädje i Kulturens Hus @ Kulturens Hus
Apr 25 kl. 18:00 – 20:00

Tillsammans skall vi uppleva glädjen av att känna rytmen i kroppen och dansa till musiken. Du behöver ingen partner. Gruppen är din partner där vi kombinerar fri dans med line dance.

Apr
27
fre
Musikquiz på Lyckorna Brygga! @ Lyckorna Brygga
Apr 27 kl. 19:00
Apr
28
lör
Afternoon te på Villa Sjötorp! @ Villa SJötorp
Apr 28 kl. 14:00 – 15:00
Afternoon te på Villa Sjötorp! @ Villa SJötorp

fternoon-Te 17/18

Lördagar kl 15-16

Från köket doften av nybakta scones….

Västsvenska ostar och hemkokta marmelader…

Muffins och småkakor

Te – svart, rött, grönt….

SEK 198 p/p

VÄLKOMNA!

Apr
29
sön
Hemmamatch på Skarsjövallen! @ Skarsjövallen
Apr 29 kl. 16:00
Hemmamatch på Skarsjövallen! @ Skarsjövallen

Välkomna på vår hemmamatch!

För mer information om matchen gå in på vår hemsida www.lsk.se.

Välkomna!

Ljungskile Sportklubb

Apr
25
ons
PRISMA måleri o keramik utställare Karin Jonsson,Marcus Bergström, Mikaela Hallén, Johanna Friedner @ Kulturens Hus
Apr 25 – Apr 29 heldag
Dansglädje i Kulturens Hus @ Kulturens Hus
Apr 25 kl. 18:00 – 20:00

Tillsammans skall vi uppleva glädjen av att känna rytmen i kroppen och dansa till musiken. Du behöver ingen partner. Gruppen är din partner där vi kombinerar fri dans med line dance.

Apr
27
fre
Musikquiz på Lyckorna Brygga! @ Lyckorna Brygga
Apr 27 kl. 19:00
Apr
28
lör
Afternoon te på Villa Sjötorp! @ Villa SJötorp
Apr 28 kl. 14:00 – 15:00
Afternoon te på Villa Sjötorp! @ Villa SJötorp

fternoon-Te 17/18

Lördagar kl 15-16

Från köket doften av nybakta scones….

Västsvenska ostar och hemkokta marmelader…

Muffins och småkakor

Te – svart, rött, grönt….

SEK 198 p/p

VÄLKOMNA!

Apr
29
sön
Hemmamatch på Skarsjövallen! @ Skarsjövallen
Apr 29 kl. 16:00
Hemmamatch på Skarsjövallen! @ Skarsjövallen

Välkomna på vår hemmamatch!

För mer information om matchen gå in på vår hemsida www.lsk.se.

Välkomna!

Ljungskile Sportklubb

Följ oss på Facebook

Pin It on Pinterest